6 Tips voor een betere lokale vindbaarheid met Google Mijn Bedrijf

Martin van der WalLokale marketing, MKB, SEO

Als middenstander is het enorm belangrijk dat je op lokaal niveau gevonden wordt in de zoekresultaten van Google. Voor lokale SEO (zoekmachine optimalisatie) is het onmisbaar om je Google Mijn Bedrijf profiel zo volledig mogelijk in te vullen. In dit artikel leg ik je een aantal waardevolle aspecten uit van Google Mijn Bedrijf.

Lokale zoekresultaten

Google houd rekening met de locatie van de persoon die een zoekopdracht uitvoert. Stel, je zoekt met Google naar “Schoenenwinkels”, dan zul je eerst schoenenwinkels te zien krijgen uit jouw directe omgeving. Afhankelijk van het zoekwoord wordt er eerst een aantal advertenties genoemd, dan schoenenwinkels uit jouw omgeving, gevolgd door websites en webshops die goed scoren op het zoekwoord.

Voorbeeld zoekresultaat Google Mijn Bedrijf

Hier zie je een voorbeeld van zoekresultaten op lokaal niveau.

Zoals je op de afbeelding kunt zien worden eerst lokale bedrijven getoond. Door op een bedrijf in de zoekresultaten te klikken verschijnt Google Maps met een uitgebreid bedrijfsprofiel inclusief reviews en een knop naar de website van het bedrijf. Deze functie van Google is vooral heel handig voor mensen die “on the go” zoeken naar een winkel in de stad. Zo kunnen ze namelijk met een druk op de knop een routebeschrijving opvragen of de winkel bellen.

Als ondernemer in het MKB is het daarom erg belangrijk dat je jouw Google Mijn Bedrijf profiel voorziet van actuele informatie. Hieronder geef ik je 6 concrete tips:

  1. Vul je gegevens zo volledig mogelijk in
  2. Verifieer je locatie
  3. Houd je openingstijden bij
  4. Beheer en reageer op reviews
  5. Voeg foto’s toe
  6. Maak gebruik van Google Posts
Hoe bepaalt Google je positie?

Het algoritme van Google is erg uitgebreid en complex. De positie van jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten worden onder andere gebaseerd op relevantie,  afstand en prominentie.

Relevantie

Deze factor geeft aan hoe goed de zoekopdracht aansluit op de lokale vermelding. Door zoveel en gedetailleerd mogelijk bedrijfsinformatie te verschaffen aan Google Mijn Bedrijf, zal Google beter begrijpen wat jouw bedrijf doet. Het gevolg hiervan is dat Google jouw bedrijf vaker toont en op steeds relevantere momenten.

Afstand

De afstand tussen degene die de zoekopdracht uitvoert en jouw bedrijf heeft sterke invloed op de positie. Met behulp van locatievoorziening bepaalt Google de locatie van de zoeker. De locatie van jouw bedrijf wordt bepaalt aan de hand van wat jij opgeeft in Google Mijn Bedrijf. Als je geen locatie opgeeft, mis je dus klanten die waarschijnlijk vlakbij zijn.

Prominentie

De factor prominentie geeft aan hoe bekend een bedrijf is. Bedrijven die in de fysieke wereld vertrouwd zijn voor veel mensen, en online voor veel verkeer zorgen, worden gezien als prominente locaties. Bekende merken, kerken en musea hebben hierdoor automatisch een klein beetje meer kans op een betere positie.

Zal ik je helpen?

Google Mijn Bedrijf speelt een belangrijke rol bij online marketing, en dan met name local marketing. Wil jij ook graag beter worden gevonden door jouw directe omgeving? Ik help je graag naar een betere score in de zoekresultaten. Neem contact op.

Deze informatie is verkregen met behulp van het Support Center van Google. Wil je meer informatie over Google Mijn Bedrijf, gebruik dan onderstaande link.

Bron: https://support.google.com/business#topic=4539639

Over Martin van der Wal

Alweer bijna 10 jaar erg gepassioneerd over alles wat met internet marketing te maken heeft. Ik help graag de lokale ondernemers om het maximale uit het digitale tijdperk te halen met behulp van krachtige websites en ijzersterke online marketing strategieën.