7 redenen voor een professionele website

Martin van der WalMKB, Online marketing, SEO, Webdesign

Professionele website voor het MKB

Zoals veel MKB’ers en lokale ondernemers denk je misschien dat een professionele website geen waarde toevoegt aan jouw bedrijf of dat het niet binnen je budget past. Of denk je dat, omdat jij je computer weinig gebruikt, dat je potentiële klanten dat dan ook niet doen? Typische misvattingen, als je het mij vraagt. Ik geef je hier 7 redenen waarom ik denk dat ook jouw bedrijf écht een website nodig heeft. Ongeacht de omvang en het type bedrijf.

1. Een professionele website draagt bij aan jouw geloofwaardigheid

Tegenwoordig zoeken steeds meer consumenten (eigenlijk bijna iedereen) eerst online naar producten of diensten die ze nodig hebben. Als jouw bedrijf tijdens deze oriëntatie/zoektocht niet in beeld komt bij potentiële klanten, loop je klanten mis! Ook als jouw klanten wel weten dat jij een bepaalt product of dienst verkoopt, werkt het tegenstrijdig als je niet gevonden wordt in zoekmachines. Heb je al een website? Zorg er dan voor ‘ie er professioneel uitziet, en up-to-date is. Een goed ogende website, een passend webdesign, met actueel tekst- en beeldmateriaal creëert vertrouwen.

2. Het is een relatief goedkoop promotie-kanaal

Je denkt misschien dat een website te duur is voor een lokaal bedrijf als de jouwe. Maar eigenlijk is het heel duur om NIET een website te hebben. Ondanks dat de realisatiekosten erg kunnen variëren, kost een website voor een gemiddelde MKB’er maandelijks minder dan 100 euro. In vele gevallen zelfs minder dan 20 euro. Twee tientjes! Besef daarbij goed hoeveel mensen je kunt bereiken en bedienen dankzij je website, en vergelijk de kosten met het adverteren in print. Ik weet zeker dat een website veel kostenefficiënter is om je bedrijf onder de aandacht te brengen dan de traditionele krantenadvertenties die je nu gebruikt.

3. Je houd je klanten ermee op de hoogte

Je kunt je website inzetten voor diverse doeleinden. Zie je website als een online brochure, catalogus of overtuigende presentatie. Door je website dynamisch in te zetten kun je heel gemakkelijk en snel nieuwe informatie over jouw producten of diensten delen met je klanten. Veel sneller en goedkoper dan via print advertenties. Dit maakt het een effectieve manier om je klanten op de hoogte te houden van je nieuwe collectie, evenementen, speciale acties  en promoties of nieuwe diensten die je aanbied. In tegenstelling tot krantenadvertenties, is je website bij uitstek het perfecte middel om je klanten te voorzien van actueel nieuws en informatie.

4. Altijd toegankelijk

Voor je winkel of bedrijf hanteer je bepaalde openingstijden. Je website is echter 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar voor je klanten. Dus zelfs als jij niet werkt, of niet in de winkel staat, kunnen jouw (potentiële) klanten toch informatie inwinnen over jouw bedrijf. Misschien wel op hetzelfde moment als dat jij lekker thuis aan het surfen bent naar een bepaald product.

5. Mogelijkheid tot een bredere afzetmarkt

Of je nu producten of diensten verkoopt, je website beidt een alternatieve plaats om het te verkopen. Voor een retailer is een website/webshop een perfecte plek om jouw product of dienst aan te bieden aan een bredere doelgroep. Je kunt je product of dienst zelf wereldwijd aanbieden! Denk je dat jouw product of dienst niet wordt aangekocht via internet? Gluur dan maar eens bij je concurrent. Tegenwoordig worden zelf auto’s en huizen online verkocht!

6. Gebruik het als etalage

Het maakt niet uit wat voor type bedrijf je hebt. Een professionele website is een goede manier om te laten zien wat je doet, verkoopt of maakt. Maak gebruik van een portfolio, laat reacties van klanten zien, en vertelt waarom jouw bedrijf uniek is. Overtuig je potentiële klanten!

7. Als ondersteuning van je klantenservice

Laat zien dat je een expert bent op jouw vakgebied. Verkoop je leren jassen? Vertel dan hoe een jas van een bepaalt type leer het beste onderhouden kan worden. Heb je een boekhoudkantoor? Geef dan tips die jouw klanten helpen om boekhouden makkelijker te maken. Stel veelgestelde vragen op waarbij je uitgebreide antwoorden geeft. (Lees ook dit artikel waarom je geen veelgestelde vragen moet opstellen). Schrijf af en toe aan artikelen met tips. Daarnaast kun je gebruik maken van nieuwsbrieven (e-mailmarketing) om je klanten wekelijks of maandelijks jouw meest recente informatie te sturen. Houd ze op de hoogte en blijf Top of Mind!

Over Martin van der Wal

Alweer bijna 10 jaar erg gepassioneerd over alles wat met internet marketing te maken heeft. Ik help graag de lokale ondernemers om het maximale uit het digitale tijdperk te halen met behulp van krachtige websites en ijzersterke online marketing strategieën.