E-mailmarketing nuttig voor het MKB?

Martin van der Wale-mail marketing, MKB, Online marketing

Postbus e-mailmarketing

Het is een van de oudste communicatiemiddelen sinds het internet. E-mailmarketing heeft veel veranderingen en ontwikkelingen doorstaan en het is nog steeds een erg sterk marketingkanaal. In dit artikel lees je de belangrijkste voordelen van e-mailmarketing. Zoals bij bijna al mijn artikelen koppel ik het onderwerp terug naar het MKB. Want daar zet ik mij dagelijks voor in.

De voordelen van e-mailmarketing voor het MKB

Beperkte kennis en budget

Het belangrijkste van e-mailmarketing is dat het is in te zetten op elk niveau. Van multinational tot de plaatselijke groenteboer, iedereen kan er gebruik van maken. Waarom? Omdat je in principe slechts beperkte kennis nodig hebt om een e-mailmarketing campagne op te zetten. Daarbij komt dat het met een beperkt budget al zeer toegankelijk is. Naarmate jouw bedrijf zich verder ontwikkelt en doorgroeit kun je het e-mailmarketingniveau omhoog tillen.

Hoge opbrengst

E-mail heeft een van de hoogste return on investments van alle marketingkanalen. Elke euro die je aan e-mailmarketing uitgeeft, levert gemiddeld 21,48 euro op. Natuurlijk geldt dit niet voor elke branche en elke campagne, maar het is een mooi gegeven dat is gebleken uit diverse onderzoeken.

Flexibele inzet

Een e-mail is, net als een Facebook-post, snel op te stellen. Je kunt het inzetten om in te spelen op actuele gebeurtenissen en je ontvangers direct aanzetten tot actie. Een e-mail komt namelijk direct na verzending in de inbox van de ontvanger. Dit maakt het een zeer flexibel en krachtig kanaal.

Goed meetbaar

Om e-mailmarketing professioneel in te zetten kun je gebruik maken van software. Bekende voorbeelden daarvan zijn: Mailchimp, ActiveCampaign, Campaign Monitor. Zelf maak ik bijna altijd gebruik van Mailchimp. Het voordeel van werken met dergelijke software is dat het uitgebreide statistieken geeft over jouw verzonden e-mail. Zo kun je antwoord krijgen op vragen als: Hoeveel % heeft mijn mail geopend? Wie heeft mijn mail geopend? Hoeveel mensen hebben op een link of knop geklikt in mijn e-mail? Heb je een webshop? Dan kun je ook je conversie vanuit e-mail meten. Ook is het handig om je data te koppelen aan Google Analytics voor nog uitgebreidere statistieken. Doordat je zoveel statistieken tot je beschikking hebt, kun je je volgende mail hierop optimaliseren.

Hoe meer contact, hoe goedkoper

Het leuke aan e-mailnieuwsbrieven is dat het niet uitmaakt naar hoeveel contact de mailing gaat. De werkzaamheden om de e-mail op te stellen zijn immers hetzelfde. Je maakt 1x de e-mail, en verzend het naar zoveel contacten als je maar wilt. Je kunt er dus veel mensen mee bereiken tegen lage kosten per contact. Dit maakt het zeer goed schaalbaar, en hoe meer contacten, hoe interessanter het wordt.

Personalisatie

In tegenstelling tot radio, tv en print kun je e-mails ook heel persoonlijk inzetten. Je kunt bijvoorbeeld je volledige contacten segmenteren en selecties maken en contact aanspreken bij hun voornaam. Je kunt je wel voorstellen dat dit een positieve bijdrage levert aan de effectiviteit van je campagne.

Hoe zet ik het in als MKB’er?

Natuurlijk heb je al die geavanceerde opties van e-mailsoftware in eerste instantie niet nodig als MKB’er. Misschien denk je sowieso dat het niet aan jouw besteed is. Geloof mij, het is echt de moeite waard. Als lokale middenstander kun je met e-mailmarketing je klanten hiermee heel goed uitnodigen voor evenementen bij jouw in de zaak. Goede voorbeelden zijn een opruimingsperiode, kerstshow, shopavond voor genodigden, etc, etc. De mogelijkheden zijn oneindig. Zet het in! Al is het alleen maar om te laten zien dat je nieuwe merken of producten hebt toegevoegd aan je collectie.

Om de titel van dit artikel te beantwoorden: Is e-mailmarketing nuttig voor het MKB? Mijn antwoord is: Absoluut! Uiteindelijk wil je toch gewoon dat bestaande klanten vaker terugkomen? Maar pas op! Maak ze niet gek. Kijk goed naar je branche en jouw type zaak om te bepalen wat de juiste frequentie is om jouw contacten te mailen.

Wil je in korte tijd je kennis over e-mailmarketing verbreden? Begin dan met dit boekje: E-mailmarketing in 60 minuten. Hiermee leer je in korte tijd de basis van e-mailmarketing.

Wil je de verdieping in gaan en e-mail inzetten voor jouw lokale onderneming? Dan sta ik uiteraard voor je klaar.

 

Over Martin van der Wal

Alweer bijna 10 jaar erg gepassioneerd over alles wat met internet marketing te maken heeft. Ik help graag de lokale ondernemers om het maximale uit het digitale tijdperk te halen met behulp van krachtige websites en ijzersterke online marketing strategie├źn.